Wat is bewegen precies?

Wanneer je wilt afslanken, dan hebben we het altijd gelijk over voeding. Maar afslanken gaat niet zonder beweging. Nu denken mensen altijd gelijk dat ze fanatiek moeten gaan sporten. En dat is dus echt niet nodig. Maar je moet wel meer bewegen.

Wat is dan precies bewegen?

Beweging is die inspanning die een extra boost geeft aan je lichaam, waardoor je hart sneller gaat kloppen. Ook je ademhaling gaat sneller, je kunt licht gaan transpireren maar je hoeft er niet van buiten adem te raken. Het gaat hier dus om matig intensief bewegen! Dus als je elke dag al naar je werk fietste, dan hoort dat al bij de beweging. Echter, het helpt dan om eens wat harder te fietsen, een ‘tandje erbij’ zogezegd. Zo krijgt je lichaam een extra impuls voor de spieren, doordat je extra zuurstof verbruikt. En daardoor worden ze sterker en gaan ze meer energie verbruiken. En dat stimuleert het afslanken en op gewicht blijven.

 Wat kun je doen als je wilt bewegen?

Een half uur per dag is voldoende om het afslanken te ondersteunen. Je mag dit half uur ook in 3 x 10 minuten verdelen, als je dat beter uitkomt. Het maakt niet uit of je danst, het huishouden doet, in de tuin werkt of een stuk wandelt. Het is allemaal beweging. Wil je echter door bewegen sneller gewichtsverlies, dan helpt fietsen, zwemmen, aquajogging, gymnastiek en fitness het best. Hierdoor wordt meer zuurstof verbruikt wat de afbraak van vetweefsel stimuleert. Squashen of een sprintje trekken is op zich prima, alleen is dat korte termijn verbruik van brandstof en daar val je niet van af.

Feiten en fabels over beweging:

  1. Je moet intensief bewegen om het zinvol te laten zijn.

Fabel: om fit te blijven is matig tot redelijk intensief bewegen voldoende. Je kunt bijvoorbeeld een half uur stevig wandelen (5 km per uur) of een stuk fietsen (15 km per uur). Je hoeft er namelijk niet van te gaan zweten en buiten adem te raken.

  1. Als je extra beweegt, slank je vanzelf af.

Fabel: je valt niet af van alleen extra bewegen. Je zult ook naar je eetpatroon moeten kijken en hier aanpassingen in doen. Beweging ondersteunt het afslanken en het helpt vooral om het nieuwe gewicht te behouden.

  1. Zwemmen is een prima manier van bewegen.

Feit: dit klopt, zwemmen is een prima vorm van bewegen. Wil je echter stevige botten, om botontkalking te voorkomen, dan is een andere vorm van beweging nodig. Zwemmen helpt namelijk niet om je botten te belasten en dat is nodig om ze sterker te maken. Je kunt dan dus beter gaan traplopen, springen en wandelen.

  1. “In Nederland is het bijna onmogelijk om te gaan lopen of fietsen, want het regelt altijd als ik wil gaan!”

Fabel: het regent echt niet de hele dag. Gemiddeld regent het in Nederland slechts 7% van de tijd!  En mocht het toch regenen terwijl jij naar buiten wilt, laat je dan inspireren door de volgende uitspraak: “Er is geen slecht weer, alleen slechte kleding!”.

  1. “Ik beweeg genoeg, want ik ben de hele dag druk in het huishouden. Ik zit nauwelijks!”

Feit/Fabel: In de regel zal deze inspanning niet voldoende opleveren, tenzij je hart sneller klopt en je ademhaling omhoog gaat. Ramen wassen, vloeren dweilen, tuinieren en stevig stofzuigen zullen behoorlijke inspanning opleveren. Wassen, de was ophangen en afwassen zijn activiteiten die meestal niet voldoende inspanning opleveren. Het ligt er dus aan wat je precies doet in huis.

Geniet van het bewegen!


Geef een reactie