Vis is goed voor de gezondheid – deel 2/5

Onlangs las ik een artikel in het AD over mythes waar het gaat om voeding. Via deze link kan je het gehele artikel lezen. Een Britse epidemioloog heeft onderzoek naar gedaan naar voedselmythes, waarvan een aantal zijn opgenomen in dit artikel. Meerdere mensen brachten dit artikel onder mijn aandacht met de vraag hoe ik tegen deze mythes aankijk. In een aantal blogs zal ik steeds een mythe die in dit artikel aan de orde komen voorzien van mijn verhaal. Via deze link lees je mijn voorgaande blog over de mythe rondom het ontbijt. Nu deel 2, vis.

Mythe: Vis eten is goed voor je gezondheid

Twee- tot driemaal per week vis eten zou goed zijn voor onze ­gezondheid en hersenen. Daarvoor is geen overtuigend bewijs, meent de Britse epidemioloog. ,,De omega 3 in de visolie blijkt de gezondheid van hersenen en hart helemaal niet zo sterk te verbeteren als we dachten.’’ Spector zelf was een groot liefhebber van vis en at het vaak, totdat hij ­research ging doen voor z’n boek. ,,Het overgrote deel van de vis die we eten, wordt gekweekt en zit vol antibiotica en chemicaliën. Wilde vis en schelp- en schaaldieren zoals mosselen en oesters zitten tegenwoordig vol met microplastics. Die zijn schadelijk voor onze darmflora. Bovendien worden de gezondheidsvoordelen van het eten van vis sterk overdreven. Veel vis eten is ­ook bijzonderlijk schadelijk voor onze planeet. We kunnen het beter ­beschouwen als een zeldzame ­traktatie.’’ Wat Omega3 vetzuren betreft zie ik in de praktijk vooral wat het voor mijn cliënten doet. Ze voelen zich mentaal beter, hun huid wordt minder droog, hun  haar gaat meer glanzen. Voldoende bewijs dat het wel degelijk effect heeft. Gezonde vetten maken je blij en gelukkig! Dat we beter kleine visjes kunnen eten heeft te maken met het feit dat grote vissen, zoals zalm en tonijn, ook troep binnen krijgen uit de zee. En die ongezonde chemicaliën en microplastics slaan ze vooral op in hun vetcellen. Hoe kleiner het visje, hoe gezonder het is. Sardientjes, haring en ansjovis zijn dan ook goede opties. Om omega3 vetten binnen te krijgen kun je ook kiezen voor een plantaardig supplement gemaakt van algen. Zo krijg je wel het voordeel van de omega3 vetten en weet je zeker dat het schoon is en het onbelastend is het voor milieu. https://rinekedijkinga.nl/info/zes-redenen-voor-plantaardige-visolie.html

 


Geef een antwoord