Tips om tijdens de vakantie de teugels te laten vieren

Heel logisch dat je wat minder op je eten let als je op vakantie gaat. Het is tenslotte vakantie en dus tijd om de teugels wat te laten vieren. Maar dat betekent niet dat je na een weekje vakantie gelijk drie kilo aangekomen hoeft te zijn!

Met de volgende tips kom je echt een heel eind:

  • Eet zoveel mogelijk wat de lokale bevolking zelf ook eet. Dit zijn meestal pure ingrediënten en niet bewerkt of geraffineerd.
  • Japans, Thaïs, Indiaas, Afrikaans: deze keukens kennen veel groentegerechten en zijn vaak vanzelf gezond;-). Laat de gefrituurde gerechten achterwege.
  • Blijf twee liter water drinken, zeker als het warm is. Verse muntthee kan ook en kruidenthee telt ook mee. Twijfel je of er wel kruidenthee te koop is? Neem dan een doosje mee in je bagage. Weegt niks!
  • Neem geen frisdrank, maar vraag om spa rood met een schijfje citroen.
  • Blijf weg van alcoholvrij bier. Geen alcohol maar wel heel veel suiker! Neem dan maar liever een glaasje (witte) wijn of rosé. Hou er alleen rekening mee dat je honger krijgt van alcohol, dus zorg dat je niet met een lege maag gaat borrelen.
  • In elk restaurant is groente te bestellen. Het vraagt soms wat creativiteit van de keuken en misschien heb je zelf wat lef nodig om erom te vragen, maar laat je verbazen wat er voor je gemaakt kan worden. Vaak zijn diverse bijgerechten heel goed te combineren tot een maaltijd als je er een stukje vlees of vis bij vraagt.
  • Vraag olie en azijn bij je salade in plaats van een dressing. De dressing in een restaurant bevat bijna altijd suiker! Ongemerkt is je salade anders toch nog een calorieënbom!
  • Besluit om niet elke avond frites of gebakken aardappelen te eten. En ontdek eens wat er gebeurt als je er maar 3 of 4 eet. De eerste paar frietjes smaken meestal het lekkerst! Daarna eet je uit gewoonte of verveling de rest ongemerkt op…
  • Deel je dessert. Meestal zijn een paar hapjes al genoeg om je zoeten trek te stillen. Of vraag alleen een hapje van je tafelgenoot om te proeven.
  • Ben je in Italië? Deel je pizza en bestel er een grote salade bij. En wat de pasta’s betreft: vaak zijn het verse pasta’s en kleine porties. Pasta is in Italië een voorgerecht. Dus ook hier weer een grote salade erbij bestellen en je kunt toch af en toe meedoen.
  • Ga picknicken. Koop fruit, groenten, stokbrood, tapenade of humus en zoek een plekje op het strand of in een park om dit lekker op te peuzelen.
  • Gek op ijs? Kies sorbetijs in plaats van roomijs. Een neem een bakje in plaats van een hoorntje. Scheelt heel veel suiker!
  • Drink niet elke dag alcohol en wanneer je het drinkt: zet je glas aan de andere kant neer. Dus, ben je rechts? Zet het glas links naast je bord. Zet rechts naast je bord je waterglas. Je zult zien dat je sneller je waterglas dan je wijnglas pakt! Drink sowieso water bij je wijn. Dat scheelt een hoop calorieën maar helpt je ook om ’s morgens fitter op te staan!

De meest belangrijke tip: geniet lekker en bewust!


Geef een reactie