Suiker, suiker en nog eens suiker …

We weten allemaal: suiker is niet goed voor ons. Maar het zit vrijwel overal in. En vaak ook zonder dat we het doorhebben, met de meest mooie en ingewikkelde namen. Zie hieronder alleen de lijst met namen waaronder suiker bekend kan staan (en dan heb ik ze nog niet eens allemaal …):

Suiker zoals je het zou kunnen kennen

  1. basterdsuiker/ poedersuiker / kristalsuiker / rietsuiker
  2. stroop
  3. siroop
  4. fruitsuiker / fructose / fructose-glucosestroop / druivensuiker
  5. glucose / dextrose / lactose (melksuiker) / maltose / sucrose / sacharose
  6. moutsuiker
  7. honing / nectar
  8. palmsuiker / kokosbloesemsuiker
  9. agave / agavesiroop / agave nectar
  10. ahorn /mapple syrup/ ahorn siroop / esdoorn siroop
  11. oerzoet / oersuiker
  12. parelkandij / kandij suiker/parelzoet/ parelsuiker
  13. maïsstroop / maïs suiker / maismoutsiroop
  14. rijststroop / rijstsuiker
  15. caramel / karamelstroop
  16. geleisuiker / vanillesuiker
  17. tarwestroop / tarwe-glucosestroop / tarwe-glucosesiroop
  18. dadelstroop / schenkstroop / appelstroop
  19. monosachariden / polysachariden
  20. vruchtensap uit geconcentreerde sappen

Dan zijn er ook nog de zoetstoffen waarvan men zegt dat dit beter is, maar dat is het NIET:

  1. aspartaam
  2. saccarine
  3. cyclamaat
  4. lactitol
  5. sorbitol
  6. maltitol
  7. mannitol

Maar wat kan je dan wel gebruiken als zoetstof?

Als je dan toch een zoetstof wilt gebruiken (en dat mag ook best!) gebruik dan deze:

  1. ahornsiroop
  2. agavesiroop
  3. rauwe honing
  4. kokosbloemsuiker/palmsuiker
  5. stevia (mijn voorkeur)
  6. melassestroop

En let op hè, al die zogenoemde gezonde repen die je in de schappen ziet liggen, ze bevatten allemaal teveel ongezonde suikers. Dat terwijl de boodschap van die repen toch anders doet vermoeden…

Mijn stelregel in het algemeen voor voeding is, dat er max. 5 gram suiker per 100 gram in een product mag zitten en dan is het oke. Alles wat meer is dan 5 gram is eigenlijk niet goed. En dan zijn er altijd uitzonderingen te benoemen natuurlijk. Nou, ga dan maar eens etiketten lezen in de winkels …


Geef een reactie