Ontspannen… hoe dan??

Wanneer je wilt afslanken dan denk je al snel aan goede voeding en bewegen. Maar er komt veel meer bij kijken als je wilt afslanken. Ontspannen!

Ontspanningsoefeningen zorgen ervoor dat je lichaam en geest schoon blijven van allerlei toxines die zich vast hebben gezet. Door stress en door sporten, slaan we geoxideerde deeltjes op in ons lijf. Dit noemen we toxines (gifstoffen). Deze zijn in wezen niet lichaamseigen en moeten eruit. Fysiek ontstaan toxines door wat we eten en wat we doen. Je kent vast spierpijn wel als je eens flink bewogen hebt en die spieren van je lichaam hebt gebruikt die al een hele tijd ongebruikt waren. Dit wordt onder andere veroorzaakt door melkzuur, een afvalstof die vrijkomt.

Er zijn ook emotionele toxines; deze ontstaan door de dingen die we meemaken op een dag en door wat ze met ons doen. Een vervelend gesprek of een boze klant op je werk, kunnen ervoor zorgen dat je negatieve energie opslaat in je lichaam.

Stel je Joep eens voor:

Joep werkt bij Ziggo op de klantenservice. Hij heeft vandaag een zware dag gehad. Ergens in het land was storing en veel mensen belden hem om te klagen. Veel klanten waren boos en hadden geen geduld (met hem). In de geciviliseerde wereld houdt Joep zich in en slaat zo de toxines op. Eenmaal thuis eet Joep de koelkast leeg…

Hoe kun je deze toxines afvoeren?

Door concentratie mét rust!

Rust zonder concentratie is slaap, rust met concentratie is oefenen in ontspannen. Dit zorgt voor afvoer van toxines. Stress zit als het ware vast in de energiebanen (op de meridianen of nadi’s). Er ontstaat een soort aderverkalking in de energetische baan. Je ervaart dat je moe wordt en dat de energie niet meer goed stroomt.

Ontspanningsoefening

Deze gifstoffen kun je heel gemakkelijk kwijtraken door 10 minuten (meer mag ook) per dag rustig te gaan zitten en je te concentreren. Hierdoor gaat je energie weer vrijuit stromen en voel je je stukken beter. De stress kan zich zo niet meer vastzetten in je energiebanen en dat is merkbaar voelbaar!

In mijn volgende artikel deel ik graag nog een ontspanningsoefening met je.


Geef een reactie