Honger? Wij hebben toch helemaal geen honger!

Om te leren omgaan met honger, is het van belang dat je begrijpt wat honger eigenlijk is. Honger buiten etenstijden om kan het gevolg zijn van een te hoge bloedsuikerspiegel. Een ‘slechte’ lunch kan ervoor zorgen dat je in de middag trek blijft houden en zin krijgt in koolhydraten. Er is dus voeding waar je juist honger van krijgt in plaats dat het je honger stilt! Kennis van wat honger precies is en hoe het ontstaat, bied je nieuwe keuze mogelijkheden.

Wat is een koolhydraat?

Een koolhydraat is een onmisbare voedingsstof, net als een eiwit en vet. Een mens kan niet zonder koolhydraten! Een koolhydraat wordt ook wel suiker genoemd. We hebben ze nodig als brandstof en dan vooral voor de hersenen. Onze hersenen functioneren op suikers en zijn niet in staat ze in een voorraad op te slaan. Daarom moet er dus altijd een voorraad suikers in het lichaam aanwezig zijn om te kunnen gebruiken als energie voor de hersenen. Zonder suikers (en zuurstof) in de hersenen zijn we binnen een mum van tijd (hersen)dood.

Er zijn verschillende soorten koolhydraten en je kunt ze heel makkelijk als volgt indelen:

  • Enkelvoudige- of korte suikers; glucose en fructose, sucrose, lactose en maltose
  • Meervoudige- of middellange suikers; mild-zoete smaak zoals bonen
  • Complexe- of lange suikers; geen zoete smaak, zitten in volle granen, peulvruchten, zetmeel

Slechte koolhydraten

Dit impliceert dat er ook goede koolhydraten zijn! En dat klopt, althans als je kijkt naar wat ze in je lichaam voor je doen met je bloedsuikerspiegel. En hoe ze verwerkt worden en wat de opbrengst is aan energie. Goede koolhydraten: Dit zijn ongeraffineerde/onbewerkte lange suikers. Deze zitten in groenten, fruit en granen. Ze bevatten alle vitaminen, mineralen en vezels die je nodig hebt en zorgen ook voor een constante bloedsuikerspiegel. Ze zijn je belangrijkste bron van energie en helpen je goed te kunnen functioneren. Je kunt hierdoor werken, sporten, je concentreren, ademen, slapen en bewegen.

Slechte koolhydraten zijn korte suikers. Dit zijn geraffineerde, dus bewerkte, koolhydraten. Je vindt ze in producten die gemaakt zijn van bewerkte meelsoorten en granen, zoals koekjes, ontbijtgranen, witbrood, witte pasta en rijst. Maar je vindt ze ook in kant- en klaar maaltijden, sauzen, cakes, taart en snoep.

De oorspronkelijke biet- en suikerriet is zodanig bewerkt (geraffineerd) dat de voedingswaarde totaal verloren gaat. Oorspronkelijk zitten er wel degelijk vitaminen, mineralen en vezels in de biet- en rietsuikers. Maar door de bewerking gaan deze verloren en kunnen de suikers niet meer afgebroken worden in het lichaam. Het lichaam zal nu dus zelf deze voedingsstoffen uit de reserves moeten halen om de riet- en bietsuiker af te gaan breken. Dit gaat dus ten koste van de voorraad aan vitaminen en mineralen. Ze worden zo dus geroofd uit het lichaam en daardoor kan er bij een overmatig suiker gebruik een tekort ontstaan aan vitaminen en mineralen!

Ze putten het lichaam uit, er ontstaat bijvoorbeeld:

  • Vermoeidheid
  • Stofwisselingsproblemen
  • Psychische problemen
  • Spierkrampen
  • Osteoporose
  • Glucose intolerantie
  • Verminderde weerstand

Nu we weten welke koolhydraten er zijn en wat ze doen in ons lichaam, dan is het ook goed om eens stil te staan bij hoe die koolhydraten dan door ons lichaam worden verwerkt en de gevolgen nog wat verder uitdiepen. Daar vertel ik graag in een volgend artikel meer over.


Geef een reactie