7 soorten honger

Het klinkt misschien raar, maar er zijn verschillende soorten honger. Er is ooghonger, neushonger, oorhonger, mondhonger, maaghonger, harthonger en hoofdhonger. Eigenlijk zou je daar nog extra aan toe kunnen voegen: dorst. Hoewel dit geen honger is, is het onderscheid nauwelijks te maken voor je brein. Omdat dorst het signaal ‘honger’ kan geven, is het een kwestie van uitproberen of je dorst of honger hebt. De gouden tip hierbij is: als je denkt honger te hebben, drink dan eerst een groot glas water. Als het hongergevoel weg gaat, dan was het dorst. Zo simpel is het.

Ooghonger

Dit herken je vast wel: je gaat naar de bioscoop en loopt de foyer binnen. Daar aangekomen besluit je wat te drinken te bestellen. Dan valt je oog op de popcorn die ze verkopen en voor je er erg in hebt hebben je ogen de strijd gewonnen. Je bestelt popcorn, terwijl je net hebt gegeten en helemaal geen honger hebt! Je ooghonger wint het dus van de signalen die je krijgt van je hoofd en je maag. Je krijgt ooghonger omdat je ogen iets zien dat je heel erg lekker lijkt!

Neushonger

Je heb net gegeten, maar als je langs de bakker loopt en de geur van versgebakken brood ruikt, krijg je acuut trek. Je neus is een heel belangrijk zintuig voor wat betreft het eten van voeding. Zonder reuk weet je immers niet of eten ‘veilig’ is om te eten; je neus is het testorgaan en beslist of eten wel of niet bedorven is. Geur beschermt ons zo tegen onveilig voedsel en de neus heeft dus een waarschuwingssignaal. Denk maar aan een verstopte neus door verkoudheid. Eten smaakt ineens heel anders!

Oorhonger

Ook geluiden kunnen aanzetten tot eten. Als je op de bank TV zit te kijken en de persoon naast je begint koekjes te eten, dan kan dit krakende geluid zorgen dat ook jij trek krijgt in koekjes. Ik heb een vriendin die net als ik graag recepten uitprobeert. Als we samen zijn kunnen we gemakkelijk een uur lang over recepten en dus over eten praten. Voor ik er erg in heb kan ik dan ontzettend zin in eten krijgen. Het water loopt me in de mond…

Mondhonger

Hierbij gaat het vooral om het hebben van een bepaalde smaak, een plezierige sensatie of een bepaalde textuur. Je eet dan vooral om de mond een plezier te doen. Je wilt proeven en ervaren. Zo kun je ineens zin hebben in iets zoets, of juist iets bitters of zouts. Of de drang om op iets te bijten, te kauwen of iets kouds in de mond te hebben. Of je kunt genieten van iets heel zachts in je mond dat op je tong smelt…

Maaghonger

Dit herken je vast het beste aan een knorrende of rommelende maag. Een herkenbaar signaal als het lichaam om eten vraagt. Als je gewend bent om op bepaalde tijdstippen te eten, dan herken je vast wel dat je lichaam op deze tijdstippen zelf gaat aangeven dat het honger heeft. Je maag begint dan te knorren en als je dit signaal negeert begin je je flauw of licht in het hoofd te voelen. Het wordt tijd om wat te eten!

Harthonger

Als ik alleen ben gebeurt het soms dat ik in de keukenkastjes ga zoeken naar iets ‘lekkers’. Ik neem dan een koekje, of twee, eet dit op en ontdek dan dit nog niet genoeg Ik neem nog wat chocola, maar dat is het ook niet helemaal. Eigenlijk voel ik me gewoon moe, maar probeer dit gevoel te dempen met eten. Ik eet geen voeding, maar vulling, om niet tegen de moeheid aan te hoeven kijken.  Veel mensen eten als ze zich niet fijn voelen. Er komt dan een soort van onrust die als je verder door vraagt vaak gaat over bijvoorbeeld frustratie, boosheid, eenzaamheid, onzekerheid of verdriet. Om dit niet te voelen gaan ze eten en hopen ze door dat eten het gevoel te doen afnemen of te doen weggaan. Dit lukt uiteindelijk niet, omdat er geen enkel soort voedsel is dat deze ‘harthonger’ kan stillen.

Hoofdhonger

Bij hoofdhonger gaat het vooral om de innerlijke dialoog die je hoort in je hoofd. Alle stemmetjes die jouw gedachten bepalen. Die tegen jou zeggen: “Je hebt zo hard gewerkt vandaag, neem maar een ijsje.” Of “Je hebt de hele week zo goed opgelet op je eten, vandaag mag je wel wat extra’s”. Of juist deze: “Je hebt het nu toch al verknald met die kroket op je brood, dan maakt het vandaag verder ook niks meer uit wat je eet. Dan doe je het maar gewoon helemaal fout vandaag. En dan begin je morgen weer!” Hoofdhonger wordt ook bepaald door wat je leest over voeding, over wat je hoort over diëten en het oordelen in goed of fout eten.  De ene dag zet je verstand je aan tot het nemen van een gebakje, terwijl het je de andere dag op een streng dieet zet.

Wat voor honger heb jij?

Je zou het als volgt kunnen indelen:

Echte honger      = maaghonger
Schijnhonger      = harthonger, oorhonger, ooghonger, neushonger, mondhonger, hoofdhonger

Dit wetende doe je het volgende als je honger lijkt te hebben:

1e je drinkt een groot glas water of thee

2e voor je gaat eten vraag je jezelf af: “welk soort honger heb ik?

3e vervolgens geef je deze honger een cijfer van 0 tot 10

4e beslis of je gaat eten of dat je jezelf op een andere manier gaat ‘voeden’


Geef een reactie