10 tips voor een stressvrije en gezonde vakantie

Slecht iets meer dan de helft van de mensen gaat ontspannen op vakantie aldus een peiling van Nationale Nederlanden onder 1000 mensen. Opvallend is dat vooral ‘s nachts de stress blijkt toe te slaan. Inpakken en werk lijken de meeste stress te veroorzaken. De eerste tips zijn dan ook al makkelijk te geven. Begin je vakantie iets eerder dan dat de eigenlijke reis begint. Algemene tips zijn, begin al uitgerust aan je vakantie en blijf lekker en gezond eten en drinken. Dan blijf je het fitst en kom je ook het meest uitgerust terug. Maar zover het is nog een paar tips.

Voor de vakantie

  1. Pak zo kort mogelijk van tevoren in. Vooral vrouwen met kinderen blijken hier baat bij te hebben. Mannen ervaren een stuk minder inpakstress. Goh…. 😉
  2. Zet je telefoon uit om werkstress te voorkomen. Een half uur per dag mag ie aan om de mail te checken en de rest van de dag uit. Wanneer je op tijd begint met je werk over te dragen, scheelt aan ad hoc vragen tijdens je vakantie. Ik denk dat in dit geval mannen weer meer stress zullen ervaren….

Tijdens de reis

En als dan alle mail is beantwoord en de koffers zijn gepakt, dan begint de reis. Een volgend stressmoment, hoe komen we die uren in de auto door. Vooral voor mensen met kinderen is dit vaak een stressdingetje. Een paar tips uit eigen ervaring:

3. neem een tas vol kleine cadeautjes mee. Wanneer je een lang stuk moet rijden dan is een cadeautje altijd een leuke onderbreking. Een kleurboek, stripboek, spelletje of een verrassingsei. Cadeautjes zijn altijd leuk om te krijgen en goed om mee af te leiden.

4. tijdens zo’n lange reis zijn we snel geneigd om meer te gaan eten en snoepen. Uit verveling. Een hele simpele oplossing is natuurlijk, neem geen snoep mee in de auto. Maar tijdens de vakantie mag je ook wel  de teugels laten vieren. Dus, kies allemaal je lievelingssnoep uit en zeg dat die zak dan voor de hele vakantie is. Eet je ‘m dus in 1x leeg, heb je de rest van de vakantie niks meer…

5. In mijn nieuwsbrief van mei vertelde ik al over de bentobox. Een ideale box om allerlei lekkere en gezonde hapjes in te doen en tijdens de reis te eten.

Tijdens de vakantie

En dan ben je op de plek van bestemming aangekomen. Inchecken in appartement of stacaravan of de tent opzetten en dan beentjes omhoog en glaasje wijn erbij. En dat terwijl je thuis zo min mogelijk alcohol drinkt om op dat gezonde gewicht te blijven. Nou op vakantie mag je best een glaasje wijn drinken hoor. Maar:

6. neem bij elk glas wat je drinkt ook een 1 of 2 glazen water. Zo ben je eerder verzadigd wat betreft vocht en zal je minder alcohol nuttigen. Of schenk halve glazen.

7. In Italie kan je natuurlijk heerlijke pasta en pizza’s eten en in Frankrijk heb je dat heerlijke stokbrood en chocolade croissants. Dat zijn natuurlijk ook wel de dikmakers onder de lekkere vakantiegerechten. Ook in dit soort landen hebben ze veel vers fruit en yoghurt wat je kan eten voor ontbijt of lekkere salades bij het avondeten. Eet bewust, geniet en eet niet elke dag die pasta of stokbrood.

8. Een onplezierige bijkomstigheid is dat onze darmen nog wel eens op slot gaan tijdens de vakantie…. Zorg in dat geval zeker voor het voldoende eten van vezels, lekker veel olijfolie op de salades en drink veel water. Het kan  helpen en schelen 😉

9. Geef jezelf, en de kinderen, de eerste paar dagen de tijd om te acclimatiseren. Probeer het ritme van thuis ook een beetje vast te houden. Tijdens de vakantie gaan we toch vaak wat later naar bed, ook de kinderen. En we hebben het gezellig. Alleen de kinderen slapen niet langer uit en worden er niet altijd gezelliger van. Het klinkt misschien een beetje truttig, maar het aanhouden van het ritme zoals thuis is voor kinderen toch vaak wel prettig. En daarmee ook voor jou een stuk gezelliger. En dan kan het gedurende de vakantie best wel wat later worden.

Na de vakantie

En dan mag je na 2 of 3 weken van heerlijk ontspannen weer naar huis. Je werk lijkt eindeloos ver weg, je voelt je helemaal relax vol goede voornemens.

10. Houd dat gevoel vast! En dat kan wanneer jij voor de vakantie je werk hebt afgerond en goed hebt overgedragen. En je het dan ook weer goed overgedragen terug krijgt. Gun jezelf ook weer wat opstartdagen. Dan kan je je gezonde leefstijl weer goed oppakken en ook langzaam weer in het werkritme komen. Maar gelukkig ben je nog niet aan tip 10 toe. Nu eerst bij tip 1 beginnen.

Een hele fijne vakantie gewenst!


Geef een reactie