Help, hoe kom ik de feestmaand door?!

December, de maand van lekker (en veel) eten

Met Sinterklaas weer in het land, genieten we lekker van de pepernoten, gevulde speculaas, warme chocomel mét slagroom…… en dan hebben we Kerst en Oud & Nieuw nog voor ons liggen….. kerstkransjes, gourmetten, oliebollen, champagne……

Als het op het bewaken van je gewicht aankomt, misschien wel de meest lastige periode van het jaar. En dat terwijl het ook de periode is waar je juist lekker wil genieten. Ik geniet in ieder geval volop van deze tijd. Met elkaar lekker koken en eten. En natuurlijk eet ik in deze periode soms ook wat te veel, maar wel gezond. En ik ben het mij in ieder geval bewust, geniet ervan en weet dat ik in januari weer even wat rustiger aan doe.

Doe mij maar een paar tips!

Natuurlijk zijn een paar handvatten wel erg prettig om deze maand, wat betreft je gewicht en lekker eten, goed door te komen. Ik deel er een paar met je. Maar misschien heb jij ook voor ons een tip om deze maand goed en lekker door te komen.

Tip 1: voor de feestdagen

Een goede voorbereiding is het halve werk; maak daarom bijtijds je boodschappenlijstje. Waarschijnlijk werk je door het jaar heen al met boodschappenlijstjes. Doe dat in deze tijd van het jaar dan ook zeker. Vergeet niet om ook de lekkere dingen op je lijstje te zetten, daarmee voorkom je de impulsaankopen van zoet, lekker, vet, ongezond. Doe je boodschappen ook bijtijds. Hoe eerder je alles in huis hebt hoe minder je je kan laten verleiden door impulsen, dankzij de ‘boodschappenstress’.

Tip 2: tijdens de feestdagen

Probeer zoveel mogelijk je gewone eet-ritme aan te houden, zoals je dat tijdens de andere maanden van het jaar ook doet. Geniet van een uitgebreid ontbijt, een lichte lunch en natuurlijk het kerstdiner. En tussendoor lekker naar buiten, spelletjes spelen met de kinderen. Voorkom in ieder geval dat de hele dag uit eten bestaat. En op de momenten dat er gegeten wordt, geniet ervan en neem kleine slokjes van de wijn die er bij gedronken wordt en wissel de slokken af met water. Kook met verse producten, doe het samen, maak er een feestje van.

Tip 3: na de feestdagen

En dan is alle gezelligheid en het vele eten weer voorbij. Terug naar het ‘gewone’ leven. Gelukkig deed je voor de feestdagen je boodschappen al aan de hand van een lijstje, dat deed je tijdens de feestmaand ook, dus de week erna ook weer. Zo spannend is het allemaal niet. Zolang je het maar bewust doet. Geniet elke dag van wat je eet en geniet bewust. Zo maak je van elke dag een feestje!

Zijn er na de feestdagen toch te veel kilo’s aangekomen en voel je je toch niet helemaal lekker in je lijf, dan kan je altijd een afspraak maken om te kijken hoe je van deze kilo’s afkomt en blijft.

 


Geef een reactie