Alcohol drinken als je wilt afvallen onmogelijk? Niet met deze 7 gouden tips

Alcohol en afvallen

Alcohol drinken als je wilt afvallen is in de wereld van diëten een absolute no-go: taboe dus! Als je wilt gaan afslanken zal iedereen je vertellen dat je daarbij geen alcohol mag drinken. Het wordt je gewoon verboden om een glaasje wijn of bier te drinken.

Nu ben ik niet zo erg van het verbieden, want meestal wordt alles wat je verbiedt alleen maar aantrekkelijker om tóch te doen! En dat geldt heus niet alleen voor kleine kinderen, hoor. Ook volwassenen herkennen dit.

Het helpt natuurlijk ook niet om regelmatig te lezen dat 2 glazen rode wijn goed zouden zijn voor je hart en je cholesterol, want dat maakt dat je heel gemakkelijk aan jezelf kunt ‘verkopen’ dat het juist goed is voor je gezondheid om wijn te drinken.

Het is handig om eerst even wat feiten op een rijtje te zetten over alcohol, zodat je daarna snapt hoe je alcohol kunt drinken en tóch kunt afvallen. Lees dus nog even verder door, dan weet je straks precies wat je wel en niet moet doen om toch eens een wijntje te kunnen drinken.

Feit: In alcohol zitten geen nuttige voedingsstoffen en daarom heeft het geen enkele voedingswaarde. Je lichaam moet de alcohol echter wél afbreken en daar is energie voor nodig. De calorieën in alcohol worden daarom ook wel ‘lege’ calorieën genoemd, vanwege het ontbreken van de voedingswaarde.

Feit: Alcohol levert vrij veel calorieën, namelijk 7 kcal per gram. Even ter vergelijking: eiwitten of koolhydraten leveren 4 kcal per gram. Vet daarentegen levert 9 kcal per gram. Drink je elke dag 1 glaasje wijn of bier, die elk zo’n 10 gram alcohol bevatten, dan levert dit al snel 70 kcal per glas op.  En drink je zoete witte wijn of romige alcoholische drankjes, dan zijn dit nog meer kcal, vanwege de extra suikers en de room. Weet ook dat sterke gedestilleerde drankjes net zo erg zijn, aangezien ze meer alcohol bevatten en vaak vergezeld gaan van frisdrank (rum-cola bijvoorbeeld).

Feit: Alcohol maakt hongerig om de doodeenvoudige reden dat het eetlust opwekkend werkt! Klinkt logisch als je bedenkt dat alcohol geen voedingswaarde heeft en je er ook geen vol gevoel van krijgt. Vandaar het aperitiefje in een restaurant, dat je soms zelfs gratis wordt aangeboden. Je gaat dan meer eten en dat is natuurlijk fijn voor de omzet. Maar niet zo fijn voor je buikvet.

Feit: Van eens per maand veel alcohol drinken krijg je een bierbuik: voor mannen meer dan 7 glazen en voor vrouwen meer dan 4 glazen. Onderzoek wijst uit dat één keer een flinke zuippartij per maand er voor zorgt dat je een bredere taille krijgt dan als je een gematigd drinker bent die vaker in de maand een glaasje drinkt.

Feit: Alcohol vertraagt de verbranding van je vetreserves! Dit komt omdat je lichaam de energie die uit alcohol komt niet kan opslaan. Daarom wil je lichaam deze zo snel mogelijk weer kwijtraken en gaat als eerste deze calorieën verbranden, voordat de andere calorieën aan de beurt komen.

Feit: Alcohol drinken bij het eten zorgt voor extra buikvet. Je lichaam verbrandt eerst de alcohol en daarna pas je voeding. Hetzelfde geldt natuurlijk voor snacks bij de borrel of een kaasplankje met een glaasje wijn. Veel wijn en volvette kaas gaan bijna rechtstreeks naar je heupen en zijn echt de makkelijkste manier om aan te komen.

Feit: Alcohol zorgt voor een vette lever als je veel en vaak drinkt. Je lever kan de alcohol niet meer goed verwerken en slaat de alcohol op als vet. Gevolg: een vervette lever die kan leiden tot levercirrose. De lever sterft deels af en dit herstelt zich niet meer. Uiteindelijk kun je hier aan dood gaan.

Wat is nu de oplossing, als je wel een glaasje wilt drinken en ook van je buikvet af wilt? Hier volgen 7 gouden tips:

  1. Laat bier, gedestilleerde- en romige alcoholische drankjes zo veel mogelijk staan.
  2. Wees er op voorbereid dat je honger krijgt van alcohol en zorg dus voor een gevulde maag voordat je wat drinkt. En mocht je toch trek krijgen, zorg dan dat er wat rauwkost voor handen is om te eten.
  3. Beperk alcohol tot het weekend en een feestje; ga na 2 drankjes over op water.
  4. Geniet van je drankje en drink het rustig op. Je krijgt lang niet zo veel calorieën binnen als je rustig van je drankje nipt, dan wanneer je je biertje achterover slaat omdat je zo’n dorst hebt.
  5. Drink water als je dorst hebt; geen alcohol of frisdrank.
  6. Drink je glas wijn ná het eten en niet tijdens de maaltijd, zodat eerst je voeding verbrand gaat worden.
  7. Drink rode wijn; het lijkt erop dat rode wijn het meest gunstig is voor je gezondheid (vanwege de antioxidanten) en het minste effect heeft op de vetverbranding.

Kortom: een glaasje alcohol kan best als je wilt afvallen, mits je het af en toe drinkt, niet meer dan 2 glazen neemt en er geen vette snacks en kazen bij eet. Je hoeft deze zomer dus echt niet alleen met spa blauw op een terrasje te zitten ;-).


Geef een reactie